30 oktober 20239 Minuten leestijd

Een camper verkopen aan een dealer: 9 goede redenen

Duimen omhoog voor de verkoop aan een camperdealer

Inleiding

Een veelgestelde eerste vraag bij het verkopen van je eigen gebruikte camper is ongeveer de volgende: Moet ik mijn camper verkopen aan een dealer of verkoop ik hem liever aan een particulier? Een andere vraag is: Zal de dealer mij een goede prijs betalen? Of deze vraag: Waarom zou ik aan een dealer verkopen als een particulier een hogere prijs zal betalen?

Is dat echt zo? De meeste gidsen en artikelen op internet zeggen dat een dealer een lagere prijs zou bieden omdat hij geld moet verdienen aan de doorverkoop van de camper. Als je geduld hebt, moet je particulier verkopen en uiteindelijk een betere deal sluiten.

De gangbare praktijk van de afgelopen jaren, vooral vanaf begin 2021, laat een ander beeld zien. In tijden van knelpunten in het aanbod van nieuwe voertuigen, uitgedunde voorraden van gebruikte voertuigen bij camperdealers en een ware hausse in de hele caravanindustrie in Duitsland en Europa, zijn steeds meer dealers actief op zoek naar gebruikte campers, waarvoor ze ook zeer hoge prijzen betalen. Heb je ooit de volgende zin gehoord van je vertrouwde camperdealer?

"De markt voor gebruikte campers is leeg, er is niets!"

Voor jou als camperaar is dit zeker een goede zaak! Hier zijn 9 goede redenen om je eigen camper aan een dealer te verkopen.

Reden nr. 1: Biodiversiteit

De dealer is een diverse soort. Zo is er de "camperkoper", die systematisch alle soorten campers opkoopt en de aandacht trekt door intensief te adverteren. Dan zijn er de klassieke merkdealers die uitsluitend één of meer merken vertegenwoordigen en zich uitsluitend daarin specialiseren. Er is de "crossover dealer", die ervaren en professioneel is, maar open staat voor alle merken. Er is de "luxe camperdealer" die bijvoorbeeld alleen dure campers verkoopt van de merken Morelo of Concorde. Dan is er de dealer die vooral bestelwagens verkoopt. Of
de dealer die gespecialiseerd is in de verkoop aan andere Europese landen (zie ook reden 3).

Er zijn zeer verschillende dealers in heel Duitsland met verschillende bedrijfspraktijken en daaruit voortvloeiende aankoopprofielen. Voorbeeld: Een camperdealer met een speciale merkvertegenwoordiging is meestal geïnteresseerd in jonge gebruikte campers (tot 3 jaar oud) van zijn merk, die een niet al te hoge kilometerstand hebben (bijv. tot 30.000 km) en waarbij het onderhoud en de lekkagetests zijn uitgevoerd volgens de instructies van de fabrikant. Zo'n dealer kan meestal een bovengemiddelde aankoopprijs betalen voor zo'n camper.

Een ander voorbeeld: Een onafhankelijke, merkloze dealer die zich niet specialiseert in een bepaald merk en meer handelt in campers in de instapprijsklasse tot € 30.000. Het is voor hem misschien niet belangrijk of een camper in een bepaalde prijsklasse wordt verkocht. Voor hem is het misschien niet belangrijk of het onderhoudsboekje volledig is bijgehouden en wanneer de laatste lektest is uitgevoerd. Deze dealer koopt ook campers met kleine of grote gebreken, die hij goedkoop in zijn eigen werkplaats kan repareren.

Nog een voorbeeld van het veelbesproken onderwerp "inruil": U bezit momenteel een 6 jaar oude Knaus semi-integraal camper. Je wilt upgraden naar een grotere camper en hebt een gloednieuwe volledig geïntegreerde camper gezocht bij een Dethleffs merkdealer. Je wilt niet veel problemen met je "oude" en vraagt de dealer om een inruilaanbod. In sommige gevallen krijgen ze een onderaardse prijs, in andere gevallen het advies om hem zelf op de markt te brengen via mobile.de. De echte vraag hierachter: Waarom bied je een voertuig uit groep B (KnausTabbert) aan een dealer uit groep A (Hymer Group) aan?

U denkt nu: "Dat is duidelijk, dat zou ik toch niet doen! Laten we het voorbeeld een beetje veranderen. Wat als het een 5 jaar oude Dethleffs was geweest en geen Knaus? Dat zou u ook geen voordeel opleveren, want misschien is deze Dethleffs-dealer uitsluitend gespecialiseerd in nieuwe voertuigen en heeft hij geen interesse in gebruikte voertuigen - en daarom is hij gewoon de verkeerde contractpartner voor de aankoop van uw gebruikte camper.

Wat betekent dit voor u? Er bestaat niet zoiets als een dealer. Afhankelijk van het type camper dat wordt aangeboden en de staat waarin de camper verkeert, zul je bij de verkoop verschillende dealers benaderen. Dealers betalen soms aanzienlijk andere aankoopprijzen omdat ze een andere bedrijfsfilosofie hebben of een bepaalde klant of voertuigsegment bedienen.

Hoeveel camperhandelaars denk je dat er alleen al in Duitsland zijn? Niet eenvoudig te beantwoorden, maar het portaal caravanmarkt.info geeft ons een goede indicatie. Het telt maar liefst 818 dealers. Dat zijn er veel. En elke dealer is weer anders.

Reden nr. 2: (Over)-regionale markten?

Een veelgestelde eerste vraag bij het verkopen van je eigen gebruikte camper is ongeveer de volgende: Moet ik mijn camper verkopen aan een dealer of verkoop ik hem liever aan een particulier? Een andere vraag is: Zal de dealer mij een goede prijs betalen? Of deze vraag: Waarom zou ik aan een dealer verkopen als een particulier een hogere prijs zal betalen?

Is dat echt zo? De meeste gidsen en artikelen op internet zeggen dat een dealer een lagere prijs zou bieden omdat hij geld moet verdienen aan de doorverkoop van de camper. Als je geduld hebt, moet je particulier verkopen en uiteindelijk een betere deal sluiten.

De gangbare praktijk van de afgelopen jaren, vooral vanaf begin 2021, laat een ander beeld zien. In tijden van knelpunten in het aanbod van nieuwe voertuigen, uitgedunde voorraden van gebruikte voertuigen bij camperdealers en een ware hausse in de hele caravanindustrie in Duitsland en Europa, zijn steeds meer dealers actief op zoek naar gebruikte campers, waarvoor ze ook zeer hoge prijzen betalen. Heb je ooit de volgende zin gehoord van je vertrouwde camperdealer?

"De markt voor gebruikte campers is leeg, er is niets!"

Voor jou als camperaar is dit zeker een goede zaak! Hier zijn 9 goede redenen om je eigen camper aan een dealer te verkopen.

Reden 3: Caravanning - niet alleen een trend in Duitsland

Markten worden steeds meer geglobaliseerd. Je herkent deze uitdrukking misschien uit het zakelijke gedeelte van je dagelijkse krant. En het is ook volledig van toepassing op de caravanindustrie. Al jaren genieten campers ook een toenemende populariteit in onze Europese buurlanden. In zijn laatste publiek beschikbare studie van 09/2020 voorspelt de KnausTabbert Group een jaarlijkse groei van 5,7% in het segment van de kampeerauto's. In 2020 is ons buurland Frankrijk de leider in nieuwe registraties van campers na Duitsland (+16,5%). Helaas zijn er op het moment van schrijven nog geen actuele cijfers beschikbaar voor 2021. We kunnen er echter van uitgaan dat het coronavirus de trend om individueel te reizen in je eigen camper alleen maar heeft versterkt.

Met andere woorden, een Duitse camperhandelaar in het noorden kan een rijke klant uit Zweden of Finland hebben die op zoek is naar een speciale camper en daar een flinke prijs voor wil betalen. Een andere Duitse camperdealer in het zuiden heeft misschien een klant uit Italië, Zwitserland of Tsjechië die op zoek is naar een camper die u momenteel aanbiedt. Je kunt je voorstellen dat klanten uit andere Europese landen graag in Duitsland kopen. Waarom? (Duitse) campers zijn nog duurder in onze buurlanden.

Reden nr. 4: Doel van de aankoop

Je moet toegeven dat camperliefhebbers tegenwoordig bereid zijn om honderden kilometers te reizen om een gebruikte camper van een dealer te bekijken of zelfs te kopen. De meeste mensen kopen echter liever bij een vertrouwde lokale dealer waar ze het gevoel hebben dat ze vakkundig worden geholpen en goed worden behandeld. En met wie ze snel contact kunnen opnemen als ze een probleem hebben. Wie wil er nu honderden kilometers rijden voor een garantieclaim?

Wat betekent dit in de praktijk? De prijzen van campers variëren aanzienlijk in heel Duitsland, afhankelijk van de regio. Een camperdealer uit het Zwarte Woud maakt het weinig uit of een vergelijkbare camper een paar duizend euro goedkoper is bij een andere dealer in het hoge noorden. De dealer uit het zuiden vergelijkt de prijzen in zijn regio (bijv. een straal van 100-200 km) en richt zich zo op een potentiële koper uit zijn buurt. Een potentiële koper uit de directe omgeving van deze dealer die bijvoorbeeld een camper wil kopen voor een hoog bedrag van vijf cijfers, zal zich in de meeste gevallen wel twee keer bedenken om 600 kilometer te reizen om een paar duizend euro te besparen. En dan mogelijk over een paar maanden de volgende reis van 600 kilometer moeten maken als het eerste defect zich voordoet.

Reden nr. 5: De marge op wederverkoop

Je zou kunnen denken dat een camperdealer een camper van een particulier koopt met als enige doel hem door te verkopen. Verre van dat! Veel camperhandelaars hebben kleine tot grote huurvloten om aan de grote vraag te kunnen voldoen.

Dus wat doet een dealer als hij een tekort aan huurcampers heeft door een leveringskrapte bij de fabrikant? Juist, hij koopt jonge gebruikte campers die gemakkelijk te verhuren zijn. De dealer verdient de mogelijk iets opgeblazen aankoopprijs terug door ze te verhuren tegen al jaren stijgende verhuurprijzen. Na ongeveer 6-12 maanden wordt de camper uit de verhuur gehaald, gereviseerd en weer op de vrije markt aangeboden. Een goede deal voor de dealer, zelfs als hij in het begin geen koopje heeft gedaan.

Reden nr. 6: Realiseerbare verkoopprijs

Heb je ooit een camper gefinancierd of ken je iemand die dat heeft gedaan? Dan weet je dat de camperdealer graag de financiering regelt, omdat hij hiervoor een mooie commissie van zijn bank ontvangt. Heb je een servicebeurt nodig voordat je je tweedehands camper in ontvangst neemt of wil je iets upgraden? Heb je nog kampeeraccessoires nodig? Je dealer zal dit graag voor je doen of je de nodige accessoires verkopen.

Een camperdealer verdient meer dan alleen aan de verkoop van de camper. Wat betekent dit voor jou? Je kunt een hogere aankoopprijs verwachten als de dealer weet dat hij jouw voertuig meteen kan doorverkopen aan een klant en de klant bijvoorbeeld een financieringscontract afsluit via de dealer. En eigenlijk nog steeds een aanhangerkoppeling nodig heeft om zijn kleine boot te trekken. Een volledige kampeeruitrusting zou ook niet slecht zijn, want hij is nieuw op het gebied van kamperen. En ga zo maar door... Je begrijpt wat we bedoelen.

Reden nr. 7: Defecten

De meeste particuliere kopers willen een camper kopen die geen gebreken vertoont. Slechts zeer weinigen van hen zullen serieus overwegen een camper met gebreken te kopen. De leek kan zelden beoordelen of een defect "klein" of "groot" is, of het defect gemakkelijk te verhelpen is en of het zelfs maar een dure reparatie is. Hier is een voorbeeld uit de praktijk: Een particuliere verkoper gaf de volgende informatie bij de verkoop van zijn camper:

Lichte parkeerhobbels links- en rechtsachter, behuizing buitenspiegel rechts licht beschadigd. De ontstekingsvonk op de kookplaat werkt niet, evenmin als het automatisch intrekken van het buitenschoppaneel tijdens het rijden en het automatisch omschakelen van de koelkast naar de accumodus.

Waarschijnlijk kunnen 9 van de 10 potentiële kopers de reparatiekosten niet inschatten en zullen ze in eerste instantie afzien van de aankoop van deze camper en verder zoeken.

Een professionele camperdealer (met een eigen werkplaats) heeft meestal een uitgebreide expertise opgebouwd door jarenlange ervaring, waardoor hij een defect en de daaruit voortvloeiende reparatiekosten snel kan inschatten, zelfs van een afstand. In bovenstaand voorbeeld wist de dealer die de camper kocht meteen wat de oorzaak van de technische mankementen was (overigens hadden de drie technische mankementen maar één oorzaak). De parkeerhobbels, die duidelijk zichtbaar waren op de foto's, werden ook heel snel en gemakkelijk meegenomen door de dealer bij het berekenen van de aankoopprijs.

Wat betekent dit voor jou? Campers met kleine of zelfs grote defecten zijn veel gemakkelijker te verkopen aan een dealer omdat ze weten waar ze aan beginnen.

Reden nr. 8: Seizoensgebondenheid

Soms hoor je dat particuliere verkopers willen wachten tot de lente om hun camper te verkopen. De algemene opinie lijkt te zijn dat als de temperaturen stijgen, de verkoopprijzen ook stijgen.

Naar de mening van de auteur speelt seizoensgebondenheid echter slechts een onbelangrijke rol. De prijzen zijn relatief gelijkmatig verdeeld over het hele jaar.

Wat je moet weten als verkoper: In principe neemt de vraag van particuliere kopers naar campers vanaf de lente aanzienlijk toe, maar tegelijkertijd neemt ook het aanbod van campers op de tweedehandsvoertuigenmarkt toe. Een grotere vraag gaat samen met een groter aanbod. Dit betekent dat wachten op mooi weer niet noodzakelijk een verkoopvoordeel is.

Professionele camperhandelaars met grote voorraden voertuigen bereiden zich op tijd voor op het seizoen. Ze hebben onder andere drie dingen: ruimte, geduld in de verkoop en een goede inkoopkredietlijn bij hun huisbank. Het is belangrijk voor een camperdealer om altijd genoeg "goede voorraad" op de werf te hebben. Daarom maakt het hem meestal niet uit of hij een geschikte gebruikte camper in de winter of buiten het seizoen koopt.

In een notendop - het maakt niet uit in welke tijd van het jaar je je camper verkoopt als je hem aan een dealer verkoopt. Je moet gewoon wachten tot de juiste dealer (koper) langskomt.

Reden nr. 9: De toerist en de "ik moet de financiering nog verduidelijken" potentiële koper

Simpel gezegd: een camperdealer moet minstens 1 jaar aansprakelijk zijn voor gebreken wanneer hij een gebruikte camper aan een consument verkoopt (aansprakelijkheid voor materiële gebreken, in de volksmond ook wel garantie genoemd). In de regel zal een gerenommeerde dealer daarom het voertuig voor de verkoop controleren, eventuele noodzakelijke reparaties en onderhoud uitvoeren, de APK vernieuwen indien nodig en idealiter ook een lektest certificeren. Om goede redenen kan de camperdealer daarom ook een hogere verkoopprijs vragen - en deze in de meeste gevallen ook afdwingen, omdat veel camperaars vooral één ding willen: veilig en betrouwbaar reizen.

Wat zit er voor jou in? Een gerenommeerde camperdealer met een goed klantenbestand kan misschien een veel hogere prijs vragen dan je voor mogelijk hield. Vergeet de extra diensten niet die een dealer tegen betaling aanbiedt (zie reden nr. 5).

Conclusie

Hebben onze redenen je overtuigd? Wil je proberen te verkopen aan een gerenommeerde camperdealer? Of wil je het liever particulier blijven proberen? We laten deze beslissing graag aan jou over. Als je de gemakkelijke en ontspannen route wilt nemen, raden we je ons gegarandeerd gratis online verkoopportaal caravanmarkt24 aan.

Zo werkt de camperverkoop

Maak in minder dan 15 minuten je gratis online verkoopadvertentie aan en bied je camper of caravan tegelijkertijd te koop aan bij meer dan 250 gerenommeerde gespecialiseerde dealers. Ontvang biedingen om je recreatievoertuig te kopen tijdens een maximale biedperiode van 24 uur en verkoop tegen het hoogste bod na afloop van de veiling, maar alleen als je tevreden bent met het hoogste bod. Als uw minimumverkoopprijs aan het einde van het biedproces niet wordt bereikt, is er natuurlijk geen verplichting om te verkopen. Bespaar tijd en zenuwen en doe alles vanuit het comfort van je eigen huis - zo werkt verkopen tegenwoordig! Ontvang nu vrijblijvende informatie en verkoop je camper met gemak.